PIWULANG
LUHUR JAWA- NGURI URI BUDAYA JAWA
1.
Yen gelem nalusuri, sejatine ora sethithik piwulang lan pitutur becik kang
malah kita tampa saka wong-wong kang gawene nacad marga ora seneng marang kita,
katimbang saka kanca raket kang tansah ngalembana. Awit elinga, panacad iku
bisa nggugah kita nglempengake laku, dene pangalembana kepara njalari kelalen.
Kalau mau menelusuri, sebetulnya
tidak sedikit pelajaran dan petuah bijak yang kita dapatkan dari orang-orang
yang pekerjaannya nyacad (menghina) sebab tidak suka dengan kita, dari
pada teman dekat yang selalu memuja/menyanjung. Maka ingatlah penghinaan
itu bisa membangkitkan kita untuk meluruskan perjalanan hidup, sedangkan
dipuja/disanjung dapat mengakibatkan kita terlena.
2.
Samangsane kowe diclathu wong kanthi sengak, aja kok bales sak nalika kanthi
tembung kang uga sengak. Prayoga tanggapana mawa pakarti kang alus lan sareh.
Jer ya klawan laku kang kaya mangkono iku kowe bisa ngendhalekake watak kang
panasbaran, ngasorake sifat kang lagi kasinungan iblis.
Sewaktu kamu dimarahi orang dengan
sengit (jelek), jangan dibalas seketika dengan ucapan jelek. Lebih baik
tanggapi dengan perbuatan yang baik dan sabar. Sebab dengan perbuatan yang
seperti itu kamu bisa mengendalikan watak yang emosional, mengalahkan
sifat iblis dalam diri kita.
3.
Ing endi dununge pemarem lan katentreman? Saking angele mapanake rasa, nganti
meh ora ana wong kang bisa rumangsa marem lan tentrem uripe. Mula kita kudu
tlaten ngalah budi. Dhahana rasa meri lan drengki, amrih gorehing pikir bisa
tansah sumingkir.
Dimana tempatnya rasa puas dan
ketentraman? Sangat sulit menempatkan rasa, sampai tidak ada orang yang bisa
merasakan puas dan tentram dalam hidupnya. Maka dari itu kita harus selalu
bersabar. Jangan pernah ada rasa iri dan dengki, supaya pikiran jelek
bisa selalu tersingkirkan.
4.
Menawa kowe durung mangerteni marang bab kok anggep ora becik aja kesusu
ngatonake rasa sengitmu, gedhene nganti maoni lan nglairake panacad. Awit
kawruhana yen pikiran manungsa iku tansah mobah mosik lan molak-malik. Apa kang
kok kira ala lan kok gethingi iku ing tembe buri bisa malih dadi kok senengi, kepara
malah bisa dadi gantungane uripmu.
Seumpama kamu belum mengerti dengan
permasalahan dianggap tidak baik , jangan dahulu memperlihatkan rasa
bencimu, besarnya sampai membalas ucapannya dan mengeluarkan kata-kata
menghina. Pertama ketahuilah bahwa pikiran manusia selalu berfikir dan
berubah-ubah. Apa yang kamu kira jelek dan kamu benci itu suatu saat bisa
berubah jadi kamu senangi, dan bisa berbalik jadi tempat untuk menggantungkan
hidupmu.
5.
Karepe wong nyatur alane liyan iku beteke mung arep nuduhake becike awake
dhewe. Yen sing dijak nyatur wong kemplu, pamrih sing kaya mangkono mesthi
katekane. Nanging tumraping wong mursid wong kang ngumbang rereged ing awake
sarana migunakake banyu peceren malah saya nuduhake blentang-blentonge
pambegan.
Maksudnya membicarakan kejelekan
orang tetapi sebenarnya hanya untuk memperlihatkan kebaikan dirinya sendiri.
Yang diajak berbicara orang bodoh, keinginan yang seperti itu pasti
terlaksana. Tetapi untuk seorang mursid (guru) orang yang membersihkan diri
dengan sarana mengunakan air yang kotor malah semakin menunjukkan aibnya.
6.
Aja sok ngendel-endelake samubarang kaluwihanmu, apa maneh mamerake kasuguhan
lan kapinteranmu. Yen anggonmu ngongasake dhiri mau mung winates ing lathi
tanpa bukti, dhonge enggon awakmu dadi ora aji. Luwih prayoga turuten
pralambange “pari dadi” kang saya isi lan mentes malah sangsaya ndhungkluk.
Pari kang ndhangak nudhuhake nek kothong blong tanpa isi.
Jangan pernah menunjuk-nunjukkan
semua kelebihanmu, apalagi menunjukkan ketekunan dan kepandaiaanmu. Kalau kamu
dalam menunjukkan kepandaian diri hanya sebatas di mulut tanpa bukti, suatu
saat dirimu jadi tidak ada harganya. Lebih baik ikuti simbolnya “padi” yang
semakin isi dan berisi semakin merunduk. Padi yang menengadah menunjukkan kalau
kosong momplong tanpa isi.
7.
Kahanan ndonya iki ora langgeng, tansah mobah mosik. Yen sira nemahi ketunggon
bandha lan kasinungan pangkat, aja banjur rumangsa “Sapa Sira Sapa Ingsun”
(SSSI) kang tansah ngendelake panguwasane tumindak deksura marang sapadha-padha.
Elinga yen bandha iku gampang sirna. Pangkat bisa oncat ing saben wayah.
Kedaaan dunia ini tidak pernah
tetap, selalu berubah-ubah. Kalau kita lagi ditungguhi kekayaan dan pangkat
derajat, jangan pernah merasa “Siapa Kamu Siapa Saya” yang selalu menunjukkan
kekuasaannya bertindak semaunya pada sesamanya. Ingatlah kalau harta itu mudah
habis. Kedudukan (pangkat) bisa lepas sewaktu-waktu.
8.
Saiba becike samangsa wong kang lagi kasinungan begja lan kabungahan iku tansah
eling, gedhene asung syukur marang kang Peparing. Awit elinga yen tumindak kaya
mangkono mau kajaba bisa ngilangi watak jubriya uga mletikake rasa rumangsa yen
wong dilahirake ing donya iku sejatine mung dadi lelantaran melu urun-urun,
tetulung marang sapadha-padha ning titah, mbengkas kasangsaran, munggahe
nggayuh hayuning jagad.
Betapa indahnya sewaktu orang yang
lagi mendapatkan keberuntungan dan kebahagiaan haruslah selalu ingat, besarnya
selalu bersyukur kepada yang selalu memberi. Maka ingatlah kalau prilaku
seperti itu selain bisa mengingatkan watak curiga juga melatih rasa menyadari
kalau orang dilahirkan didunia ini sebenarnya hanya jadi perantara ikut
berbagi, untuk mencapai kelestarian bumi.
9.
“Rumangsa sarwa duwe” lan “Sarwa duwe rumangsa” iku tinulis genah mung diwolak-walik.
Nanging surasane jebul kaya bumi klawan langit. Sing kapisan nuduhake watak
ngedir-edirake, wengis satindak lakune, asosial, yen nggayuh pepinginan
ora maelu laku dudu samubarang pakarti nistha ditrajang wani. Dene sing
kapindho, pakartine tansah kebak welas asih, wicaksana ing saben laku, rumangsa
dosa samangsa gawe kapitunane liyan.
“Merasa serba ada” dan “Serba ada
perasaan” itu jelas tertulis hanya dibalak-balik. Artinya sebernya seperti bumi
dan langit. Yang pertama menunjukkan watak mengagung-agungkan diri, bengis
setiap langkahnya, kikir, dan kalau ingin meraih keinginan tidak
memperhatikan prilaku jelek semuanya dilanggar. Dan yang kedua, perbuatannya
selalu penuh dengan welas asih, bijaksana di setiap langkah, merasa
berdosa sewaktu berbuat merugikan orang.
10.
Memitran, paseduluran nganti tumekaning jejodhowan iku yen siji lan sijine bisa
emong kinemong, istingarah bisa sempulur becik. Yen anaa padudon sepisan pindho
iku wis aran lumrah, bisa nambahi raketing sesambungan. Nanging suwalike yen
padha angel ngenggoni sifat emong kinemong mau genah bakal langka langgenge,
malah bedaning panemu sithik wae bisa marakake dahuru.
Berteman, persaudaraan sampai
datangnya perjodohan itu kalau satu dan satunya bisa saling asuh-mengasuh,
istiqaroh bisa semakin baik. Kalaupun ada perselisihan sekali dua kali itu
sudah biasa, bisa menambah eratnya pertalian persaudaraan. Tetapi sebaliknya
kalau sama-sama susah menempatkan sifat saling asuh-mengasuh itu jelas bakal
langka kelanjutannya, berbeda pendapat sedikit saja bisa membuat perselisihan.
11.
Tepa slira lan mawas dhiri iku dadi oboring laku nggayuh rahayu, minangka jimat
paripih tumraping ngaurip, munggahe bisa nyedhakake rasa asih lan ngedohake
watak drengki lan daksiya marang sapepadhane. Sregep mawas dhiri ateges bakal
weruh marang kekurangan lan cacade dhewe, saengga wusanane thukul greged
ndandani murih apike.
Tenggang rasa dan intropeksi itu
jadi penerang jalan dalam mengapai keselamatan, sebagai pusaka (benteng diri)
hidup kita, dapat mendekatkan pada rasa kasih sayang dan menjauhkan watak iri
dan sewenang-wenang pada sesama. Selalu intropeksi artinya tahu akan kekurangan
dan cela diri kita, sehingga akhirnya tumbuh keinginan memperbaiki bagaimana
baiknya.
12.
Wong kang ora nate nandhang prihatin ora bakal kasinungan rasa pangrasa kang
njalari tekane rasa trenyuh lan welas lahir batine. Wong kang wis nate ketaman
ing prihatin, luwih bisa ngrasakake penandange wong liya. Mula adhakane luwih
gelem aweh pitulungan marang kang kasusahan.
Orang yang tidak pernah merasakan
prihatin (kesusahan) tidak akan ketempatan rasa sejati yang menimbulkan
datangnya rasa iba dan kasih sayang lahir batin. Orang yang sudah pernah
merasakan prihatin (kesusahan), lebih dapat merasakan penderitaan orang lain.
Maka biasanya lebih mengerti dan suka memberi pertolongan yang lagi mendapat
kesusahan.
13.
Tembung kang kurang prayoga kang kalair mung marga kadereng dening dayaning
hawa nafsu iku pancen sakala iku bisa aweh rasa pemarem. Nanging sawise iku
bakal aweh rasa getun lan panutuh marang dhiri pribadhi, kang satemah tansah
bisa ngrubeda marang katentremaning pikir lan ati. Guneman sethithik nanging
memikir akeh iku kang tumrape manungsa bisa aweh katentreman lan rasa marem
kang gedhe dhewe.
Ucapan yang kurang baik yang terucap
hanya suatu sebab desakkan kekuatan hawa nafsu itu, memang seketika bisa
membuat rasa puas. Tetapi setelah itu dapat memberi rasa menyesal dan
menyalahkan pada diri sendiri, yang selalu menganggu ketentraman pikiran dan
hati. Berbicara sedikit tetapi berfikir luas, maka sebagai manusia telah bisa
memberi ketentraman dan rasa sangat puas yang besar.
14.
Kita iki kejaba ndarbeni badan wadhag lan pancadriya, siji maneh kita uga darbe
osiking ati. Darbe kita iki ora kasat mata, ora kena ginrayang, nanging tansah
ajeg elik-elik marang bebener yen lagi nandhang pletiking pakarti lan cipta
ala, munggahe katuwuhan krenteg tumindak laku ngiwa. Mula poma dipoma, tansah
bisoa ngrungokake osiking atimu, awit iku kang ngajak sak paripolahmu tumuju
menyang karahayuning urip.
Kita ini selain mempunyai badan
jasmani dan pancaindriya, satu lagi kita juga mempunyai hatinurani. Kepunyaan
kita ini tidak dapat dilihat, tidak bisa diraba, tetapi selalu mengingatkan
kepada kebenaran kalau sedang mengalami kealpaan dan angan-angan yang kurang
baik, jikalau diteruskan mempunyai keinginan melakukan perbuatan kurang baik.
Maka berhati-hatilah, harus bisa mendengarkan suara hatimu, sebab itu yang
mengajak setiap prilakumu menuju jalan keselamatan hidup.
15.
Kawruh lan ilmu pengetahuan iku mung bisa digayuh lan dikuwasani kanthi laku
kang laras karo apa kang diwulangake. Lire ajaran teorine kudu bisa dicakake
lan ditrapake kanggo karaharjaning bebrayan. Wondene lakune mono kudu sinartan
tekad kang gilig lan kekarepan kang tulus lan mantep kinanthenan kateguhaning
iman, kanggo ngadhepi sakehing panggodha sarta nyingkiri sikep laku kang sarwa
dudu.
Pengatahuan dan ilmu pengetahuan itu
hanya bisa diraih dan dikuasai dengan laku yang selaras dengan apa yang
diajarkan. Intinya adalah pelajaran teori harus bisa dilaksanakan dan
dipratekkan untuk kemuliaan kehidupan. Oleh sebab itu caranya harus dibarengi
tekad yang bulat dan keinginan yang tulus dan mantap serta dengan
berbekal keteguhan iman, untuk menghadapi semua godaan serta menyingkirkan sikap
perbuatan yang tidak pada tempatnya.
16.
Siji-sijine dalan amrih kaleksanan ing gegayuhan, yaiku makarti kang sinartan
kapercayaan lan keyakinan menawa apa kang sinedya mesthi dadi. Yen mung kandheg
ing gagasan lan kukuhing karep wae, tanpa tumandang lan makarya minangka sarana
panebuse, wohe ya ora beda kaya dene wong ngimpi. Cilakane maneh yen selagine
nganggit-anggit mau wis kaselak ngrasakake kanikmatane ing pengangen-angen,
wusanane dadi lumuh ing gawe lan wedi ing kewuh.
Satu-satunya jalan supaya tercapainya
sebuah keinginan, yaitu bekerja yang dibekali dengan kepercayaan dan keyakinan
bahwa apa yang diharapkan pasti jadi. Kalau hanya berhenti pada gagasan/ide dan
kuatnya keinginan saja, tanpa berbuat dan bekerja sebagai sarana pengganti,
hasilnya juga tidak berbeda seperti orang yang bermimpi. Celakanya lagi kalau
hanya mengarang-arang, akhirnya jadi malas bekerja dan takut merepotkan.
17.
Ora ana penggawe luwih dening mulya kejaba dedana sing uga ateges mbiyantu
nyampeti kekuranganing kabutuhane liyan. Dedana marang sapepadha iku ateges uga
mitulungi awake dhewe nglelantih marang rasa lila legawa kang uga ateges
angabekti marang Pangeran Kang Maha Welas Asih. Pancen pangabekti mono wis aran
pasrah, dadi kita ora ngajab marang baline sumbangsih kita. Kabeh iku sing
kagungan mung Pangeran Kang Maha Kuwaos, kita ora wenang ngajab wohing
pangabekti kanggo kita dhewe. Nindakake kabecikan kanthi dedana kita pancen
wajib nanging ngundhuh wohing kautaman kita ora wenang.
Tidak ada pekerjaan yang lebih mulia
selain beramal yang juga bisa berarti membantu mencukupi kekurangan kebutuhan
orang lain. Bersedekah pada sesama itu berarti juga membantu diri sendiri
melatih pada rasa tulus dan ikhlas yang juga berarti berbakti pada Tuhan Yang
Maha Penyayang. Memang berbakti sudah berarti pasrah, jadi jangan pernah
berharap kembali apa yang telah kita sumbangkan. Semua itu milik Tuhan Yang
Maha Kuasa. Kita tidak kuasa berharap buahnya persembahan untuk diri kita
pribadi. Berbuat kebaikan dengan beramal hukumnya wajib tetapi memetik buahnya
kebaikan kita tidak berhak.
18.
Nggayuh kaluhuran mono ateges ngupaya tataraning urip kang luwih dhuwur. Ya
dhuwur ing lahir ya uga ing batin. Lire sing murakabi kanggo dhiri pribadi,
sumarambah tumrap bebrayan agung. Sapa kang mung mligi nggayuh kaluhuraning
lahir, ateges mung mburu drajat, semat lan pangkat, durung aran jejeg uripe.
Suprandene sapa kang mung ngemungake kaluhuran batin, ateges ora nuhoni
jejering manungsa ing alam donya iku kang kudu tumandang gawe kanggo donyane.
Mengapai kemulian berarti berusaha
mencapai tahapan hidup yang lebih tinggi. Ya tinggi di lahir dan juga di
batin. Intinya yang bermanfaat untuk diri pribadi, dan juga untuk semua
kehidupan. Siapa yang hanya mengapai kemuliaan lahiriah, berarti hanya memburu derajat/pangkat,
belum bisa dikatakan lurus hidupnya. Demikian halnya siapa yang hanya mengapai
keutamaan batin, berarti tidak sesungguhnya tampil sebagai manusia di alam
dunia yang harus bekerja untuk kelestarian alam.
19.
Sarupaning wewadi sing ala lan sing becik yen isih kok gembol lan mbok keket
kanthi remit ing ati salawase isih tetep dadi baturmu. Nanging yen wis mbok
ketokake sathithik wae bakal dadi bendaramu kang ngidak-idak sirahmu. Selagine
mung nyimpen wewadine dhewe wae wis abot, apa maneh yen nganti pinracaya
nggegem wewadine liyan. Mula saka iku ojo sok dhemen lan kepengin meruhi
wewadine liyan. Sing wis cetha mung bakal nambahi sanggan sing sejatine dudu
wajibmu melu open-open.
Segala macam rahasia yang jelek dan
baik kalau masih kamu simpan dan disembunyikan dengan rahasia di dalam hati
selamanya masih tetap menjadi temanmu. Akan tetapi kalau sudah kamu perlihatkan
sedikit saja akan jadi tuanmu yang menginjak-injak kepalamu. Seandainya hanya
menyimpan rahasia kita sendiri itu sudah berat, apa lagi kalau dipercaya
menyimpan rahasianya orang lain. Yang sudah jelas akan menambahi beban yang
sebenarnya bukan merupakan kewajiban kita untuk ikut memelihara.
20.
Sok sopoa bakal nduweni rasa kurmat marang wong kang tansah katon bingar lan
padhang polatane, nadyan ta wong mau nembe wae nandhang susah utawa nemoni
pepalang ing panguripane. Kosokbaline, wong kang tansah katon suntrut kerep
ngrundel lan grenengan, merga ora ketekan sedyane iku, cetha bakal kaoncatan
kekuwatan ing batin lan tenagane, tangeh lamun entuka pitulungan kepara malah
dadi sesirikaning mitra karuhe.
Siapapun akan mempunyai rasa hormat
pada orang yang selalu kelihatan bersuka cita dan terang perangainya, meskipun
orang itu baru saja mengalami kesusahan atau mendapatkan cobaan hidup.
Sebaliknya, orang yang selalu kelihatan susah sering ngomel dan mengumpat,
sebab tidak tercapai keinginannya, jelas akan kehilangan kekuatan batin dan
tenaganya, jangan berharap mendapatkan pertolongan malah akan di jauhi teman
dan kerabat.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar